Jak radzić sobie z kamicą nerkową?

O tym, że mamy "kamienie w nerkach" dowiadujemy się często podczas kontrolnego badania USG lub gdy po raz pierwszy dopada nas ten okropny ból nerek i karetka zabiera nas do szpitala (na marginesie tak właśnie było ze mną).

Co to jest kamica nerkowa? Co robić podczas ataku kolki nerkowej? Jak zapobiegać nawrotom?
Na te pytania odpowiem w dzisiejszym artykule.

Natomiast w kolejnych artykułach będzie o diecie na poszczególne rodzaje kamicy nerkowej.

Kamica nerkowa - co to takiego?

Kamica nerkowa, to najczęściej występująca choroba układu moczowego. Częściej dotyczy ona mężczyzn pomiędzy 30-50 rokiem życia.
Polega ona na tworzeniu się w obrębie układu kielichowo-miedniczkowego nerek tworów podobnych do kamieni, które mają często ostre krawędzie raniące moczowód (co powoduje jeszcze większy ból).

Natomiast kolka nerkowa, jest jednym z objawów kamicy nerkowej i są to bardzo silne ataki bólowe (porównywalne z bólami porodowymi) występujące w okolicy lędźwiowej i promieniujące w kierunku pęcherza moczowego, podbrzusza, uda, narządów płciowych i pachwiny.
Bóle pojawiają się, gdy kamień przesuwa się z nerki do moczowodu.

Kolejnymi objawami powiązanymi z kolką nerkową są: wymioty, biegunka, wzdęcia, uczucie bolesnego parcia na pęcherz (pomimo tego wydala się bardzo małe ilości moczu).

Przyczyny kamicy nerkowej

Niestety, jak do tej pory nie udało się ustalić dlaczego niektórzy z nas mają skłonności do tworzenia się kamieni w nerkach, a inni nie.

Jednak rozwojowi kamicy mogą sprzyjać:

- dieta bogata w mleko

- picie dużej ilości twardej wody

- częste i przedłużające się zakażenia dróg moczowych

- wady anatomiczne układu moczowego np. zwężenie moczowodu

- długotrwałe unieruchomienie np. po złamaniach

- poprzeczne uszkodzenie rdzenia kręgowego

- zaburzenia czynności nerek

- niedobór witaminy A

- przedawkowanie witaminy D3

- zaburzenia hormonalne np. nadczynność przytarczyc, kory nadnerczy

- zaburzenia przemiany materii powodujące wydalanie się z moczem wapnia, szczawianów, fosforanów, kwasu moczowego

- choroby kości np. szpiczak mnogi czy przeżuty rakowe

- nadużywanie leków zobojętniających

- kamica występuje też w niektórych chorobach krwi

.
Jak sobie radzić podczas ataku kolki nerkowej?

- pierwsza i najważniejsza rzecz: dzwonić po pogotowie. Tak nie czekać na nic tylko dzwonić.
Kolka nerkowa, jest nagłym bólem, który (szczególnie u mężczyzn, jest nie do wytrzymania). Uwierzcie, pogotowie nie odmówi przyjazdu

- można też zrobić sobie ciepłą kąpiel w wannie, co powinno przynieść chociaż trochę ulgi

- wziąć środki rozkurczowe np. No-spa czy leki przeciwbólowe (dobrze tutaj działa Pyralgina)

- polecam herbatę miętową (działa rozkurczowo).

Najważniejszym zaleceniem profilaktycznym w kamicy nerkowej, jest picie dużej ilości wody (szczególnie wody Jana) w ilości 2-2,5 litra.

Kolejnym zaleceniem profilaktycznym jest dieta dostosowana do rodzaju kamicy (jak już wspomniałam napiszę o tym w kolejnych artykułach).

Można też stosować leki zapobiegające tworzeniu się kamieni w układzie moczowym np. Rowatinex lub Fitolizyna (dostępne bez recepty).

Polecam też picie moczopędnych ziół np. skrzyp polny, pietruszka zielona (pietruszkę zalewamy gorącą wodą i mamy pietruszkową herbatę).